UDSKOLINGEN

HVAD KAN DU BÆRE? (7.-8. kl.)
- om begravelser og bæredygtighed

FAG: Kristendomskundskab/biologi
PERIODE: Hele året
OMFANG: 8-10 lektioner 
LEVERING: Uge 36

At sortere affald, forkorte sine brusebade og cykle i skole i al slags vejr for klimaets skyld kan være irriterende, men ikke uoverkommeligt. Men hvad, når det kommer til at begrave vores døde? Er intet tøj, en papirspose i stedet for en kiste og ingen blomster en mulighed? Kan den overskydende varme fra krematorierne genanvendes? Eller er begravelsesskikkene så vigtig en del af vores kultur og sorgbearbejdelse, at de er urørlige, selvom de belaster klimaet? 

I projektet introduceres eleverne sideløbende for CO2-kredsløbet,  forskellige begravelsesskikkes klimaaftryk og helt nye begravelsesmetoder som kemisk kremering og kompostering. Eleverne skal også med afsæt i interviews med en bedemand, en præst og en imam reflektere over betydningen af ritualer og traditioner.

Eleverne skal undervejs forholde sig til, hvad de enkeltvis kan bære. Blandt andet ved i bedste ugebladsstil at quizze sig til deres eget klimaaftryk i forhold til begravelser. 

Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
•  Magasin til eleverne
•  Adgang til hjemmeside

HVAD TID? (7.-9. kl.)
- få hold på begrebet tid gennem værkstedsbaseret undervisning

FAG: Kristendomskundskab/dansk/historie/fysik/biologi/samfundsfag
PERIODE: Hele året
OMFANG: 6-16 lektioner 
LEVERING: Uge 36

Kan man leve i fortiden? Hvad er nuet? Styrer du tiden, eller styrer tiden dig? Tag med på en opdagelsesrejse i tiden, hvor eleverne gennem en række fag får mulighed for at udvide forståelsen af begrebet tid.

Med afsæt i spørgsmålet Hvad tid? skal eleverne i forskellige faglige værksteder undersøge, hvordan de enkelte fag kan bidrage til en samlet forståelse af begrebet tid. Hvert værksted varer to lektioner.
I kristendom skal eleverne undersøge, hvordan tid, tidsløshed og evighed adskiller sig fra hinanden.

Derudover skal de arbejde med lineær, cirkulær og rituel tidsopfattelse i kristendom, islam, jødedom og hinduisme. I dansk skal eleverne arbejde med litterære og sproglige udtryk for tid. I historie med lokal og universel tid samt tidsmålingens historie. I samfundsfag med forholdet mellem tid, magt og penge. I biologi med det indre ur og A- og B-mennesker. I fysik med forholdet mellem tid og bevægelse og tiden som relativ.

Med projektet følger et prøveoplæg til faget kristendomskundskab.

Til projektet er knyttet et lærerkurs

Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
•  Elevhæfter
•  Materialer til værksted
•  Adgang til hjemmeside
•  Tilbud om kirkebesøg
•  Tilbud o
m lærerkursus

ESCAPE X-MAS (8-9. kl.)
- et escape room om konger, profetier og barnemord

FAG: Kristendomskundskab
PERIODE: November-december
OMFANG: 4-5 lektioner 
LEVERING: Uge 44

Illustration: Simon Væth, 2023

Mit navn er Ezekiel – nogle kalder mig profet, andre vil kalde mig sendebud. Normalt kommer jeg med bud fra Gud, som profeter jo gør, men i dag kommer jeg med bud til jer fra mine venner, de tre stjernetydere fra Østen.

Med disse ord inviteres eleverne ind i et hæsblæsende drama, hvor de i et escape room i kirken sendes 2022 år tilbage i tiden for at redde et nyfødt barn fra at blive slået ihjel.

Afsættet for escape room’et er den bibelske tekst om de tre vise mænds besøg i stalden i Betlehem. Ved hjælp af de gamle skrifter har stjernetyderne fra Østen fundet frem til, at det nyfødte barn er den nye konge og verdens frelser. Desværre er nyheden også nået Kong Herodes, der føler sig truet og derfor sender sine soldater afsted for at finde og dræbe den nyfødte. De tre vise mænd forsøger at advare Josef og få ham til at flygte med sin lille familie, men Josef tvivler. Han synes allerede, han har gjort sin del, da han førte sin forlovede, der er gravid med en andens barn, den lange vej fra Nazareth til Betlehem.

Stjernetyderne har brug for elevernes hjælp! Kan eleverne på blot 45 minutter lykkes med at finde dét, der kan overbevise Josef om at flygte, før det er for sent? Kan eleverne ved at løse gåder, finde talkombinationer og søge i gamle bøger tyde de forskellige tegn, der viser, hvem den nyfødte Jesus er?
Efterfølgende skal eleverne med afsæt i de bibelske profetier og ved hjælp af tegnene skabe et overblik over sammenhængen mellem de bibelske tekster, de fandt i escape room’et, og undersøge, hvordan tegnene indgår i forskellige kristne udtryk. 

Eleverne introduceres også til Bibelen som The Great Code, der ligger til grund for meget litteratur, film og billedkunst.t.

Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
•  Breve fra de hellige tre konger
•  Adgang til hjemmeside
•  Besøg i escape room i kirken i uge 47 + 48

VI SKAL TALE OM DET! (8.-9. kl.)
- om forholdet mellem demokrati og religion

FAG: Kristendomskundskab/samfundsfag
PERIODE: Februar-april
OMFANG: 7 lektioner 
LEVERING: Uge 3

Illustration: Anya Winqvist, 2023

Er det okay at begå civil ulydighed i næstekærlighedens navn? Må man bruge sin ytringsfrihed
til i religionens navn at opfordre andre til ikke at stemme ved valg?

Disse spørgsmål skal eleverne ved hjælp af samtalekort og øvelser fra forumteater drøfte, når de sammen undersøger, hvad religion og demokrati betyder i en dansk kontekst.

Danmark er et demokratisk land. Religionsfrihed er en rettighed i et demokratisk samfund og handler om individets ret til at tro eller ikke tro. Da tro og religiøs praksis også er et udtryk for et værdisyn, er det samtidig en rettighed, der insisterer på menneskers ret til forskellige tanker om meningen med livet og om måden at udfolde denne mening på. Men hvad hvis ens værdier er i konflikt med landets love.

Projektet præsenterer med særligt fokus på kristendom og islam eleverne for dansk lovgivning, forskellige kilders syn på grænsen mellem religion og demokrati samt religionernes syn på samfundet.

Projektet afsluttes med en workshop i et kulturhus, hvor eleverne afprøver den demokratiske samtale i form af øvelser fra forumteater. I forumteater prøver man ting af fremfor kun at tale om dem, øver sig i at være i en andens sko og leger med nye roller, replikker og adfærd.

Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
•  Samtalekort
•  Tilbud om workshop


Folkekirkens Skoletjeneste Vestegnen | Hvidovre Kirkeplads 3 | 2650 Hvidovre | kontakt@fs-vestegnen.dk