MELLEMTRIN

DER ER LÆNGE, LÆNGE TIL... (4. kl.)
- med lågekalender

FAG: Kristendomskundskab/Udansk
PERIODE: December
OMFANG: 15-45 min. hver skoledag i december
LEVERING: Uge 44

TILMELD DIG PROJEKTET HER

Illustration: Zarah Juul, 2023

DER ER DESVÆRRE IKKE FLERE LEDIGE PLADS PÅ DETTE PROJEKT
Hvis du vil være sikker på et eksemplar til næste år, så tilmeld dig senest pr. 1. oktober.

 

Hvis der er opgaver, er der så også nedgaver? Kan man blive glad for en gave, man ikke har ønsket sig? Og hvad venter man på i december?

December er ikke som den plejer! Anna og Otto skal bo hos deres mormor og morfar, mens deres mor er i Spanien for at genoptræne sin dårlige ryg. Selvom Anna og Otto altid har det hyggeligt sammen med mormor og morfar, så bliver december bare ikke det samme uden mor. 

For at give Anna og Otto noget andet at tænke på, har deres mor lavet en pakkekalender til dem. Men pakkekalenderen er ikke helt almindelig, for pakken kan både være en gave og en opgave. Pakkekalenderen sender de to søskende ud på oplevelser, hvor de møder forskellige mennesker og får indblik i, at julen både er spændt ventetid, travl forberedelsestid og traditionsrig højtid.

Hver skoledag i december åbnes en låge i kalenderen, og der læses et kapitel i bogen. Eleverne kan efterfølgende eventuelt fordybe sig yderligere i dagens emne på hjemmesiden.

Tilmeldte lærere modtager:
•  Oplæsningsbogen Der er længe, længe til?
  Lågekalender
•  Adgang til hjemmeside

MAN KAN DA IKKE GÅ PÅ VANDET!? (4.-6. kl.)
- om at læse bibelske tekster med forskellige briller

FAG: Kristendomskundskab/dansk
PERIODE: Hele året
OMFANG: 12 lektioner
LEVERING: Uge 36

Illustration: Tiny Film, 2023
Ordkunst: Mette Vedsø, 2023
 

Verden tager sig forskelligt ud, alt efter hvilke briller man ser den igennem. Vi ser og læser altid verden fra det sted, vi selv står. Vi ser en del, mens noget andet forbliver skjult. I projektet præsenteres dette med brillen som metafor for forskellige synsvinkler.

Eleverne arbejder med metaforen som en erkendelseskategori, der illustrerer, at menneskers blik og perspektiv på tilværelsen sjældent er ens. Metafor-forståelsen leges ind med ”brillefodbold” og andre øvelser.

Det at se med forskellige perspektiver introduceres i den nyproducerede tegnefilm Oskars briller, hvor en dreng læser den bibelske tekst om vandringen på søen med tre forskellige briller. Eleverne læser derefter to andre bibelske tekster med projektets briller og undersøger, om brillerne repræsenterer forskellige pointer i teksterne.

Gennem hele forløbet arbejder eleverne med en lille kasse, hvor kassens sider repræsenterer forskellige udlægninger af et begreb eller en tekst. Kassen vil indgå i projektets kirkebesøg, hvor eleverne vil erfare, at ord og begreber også i kirkerummet kan betyde andet og mere, end det man kan se med det blotte øje.

Projektet afrundes med en skriveworkshop designet af forfatter Mette Vedsø. Ved hjælp af forskellige ord-skulpturer kommer projektets briller i spil og sættes i relation til metaforen VEJ. Alle elever producerer tre skriftlige værker, som viser, at der også altid er flere mulige perspektiver på tilværelsen.

Til inspiration for arbejdet findes på projektets hjemmeside to korte videoforedrag om metaforer og forskellige måder at læse bibelske og andre tekster med cand. theol., ph.d. og leder af Via University College, Linda Greve og dr. theol. og professor i teologi ved Københavns Universitet, Mette Birkedal Bruun.

Tilmeldte lærere modtager:
  Undervisningsvejldning
  Spørgsmålskort

  Små kasser
  Adgang til hjemmeside m. tegnefilm og videooplæg. 
 Tilbud om kirkebesøg

øjeBLIK (4.-5. kl.)
- om at se hinanden

FAG: Kristendomskundskab/dansk
PERIODE: Februar-juni
OMFANG: 9-11 lektioner
LEVERING: Uge 3

Illustration af Kierkegaard
Wilhelm Marstrand, 1870

Hvad vil det sige at være usynlig? Hvad vil det sige at se hinanden? Og kan man blive usynlig, hvis man ikke bliver set?

Sidstnævnte er sket for pigen Ninni i Tove Janssons tekst Det usynlige barn. Ninni er blevet usynlig efter at have boet hos en slem dame. Hun bringes derfor til mumifamilien i håbet om, at mumimor kan få hende gjort synlig igen. Mumimor opgiver opgaven undervejs, men ikke desto mindre kommer Ninni langsomt til syne i mødet med familiens blik.

I forlængelse af arbejdet med Det usynlige barn præsenteres eleverne for Søren Kierkegaards tanker om at se og blive set af andre. For Kierkegaard er måden, vi ser hinanden på altafgørende, da vi med et enkelt øjekast kan tillægge eller frakende hinanden betydning. 

Som supplement til tekstlæsningen arbejder eleverne billedkunstfagligt med projektets pointer om det ’at se’, når de først kigger på deres eget øje, for derefter med afsæt i syn og blik at dykke ned i lys, skygger og farver. Workshoppen er med den færøske billedkunstner Jonna Ljósá.

Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
•  'Øje på pind'
•  Adgang til hjemmeside med indlæste tekster
•  Tilbud om kunstworkshop på skolen i foråret 2024

 

DJÆVELENS LÆRLING (5.-6 kl.)
- om godt og ondt

FAG: Kristendomskundskab/dansk
PERIODE: Hele året
OMFANG: 10-12 lektioner 
LEVERING: Uge 36

Illustration: Els Cools, 2021

Er et menneske kun godt? Eller kun ondt? Og er verden gået rent af lave, når djævelens eneste håb er en engel?

I Kenneth Bøgh Andersens roman Djævelens lærling bliver den hjertensgode dreng Filip Engell ved en fejl udset til at være djævelens efterfølger, hvorfor han ender i Helvede. Undervejs i romanen udfordres både Filips og djævelens syn på godt og ondt.

På lignende vis udfordres elevernes syn på godt og ondt, når de gennem forskellige bibelske tekster, filosofiske øvelser og dilemmaspillet Prøverummet - alle har en skyggeside skal tage stilling til eller graduere forskellige former for ondskab. For hvordan kan man vide, at noget er godt, hvis modsætningen ondt ikke findes? Kan et godt menneske blive ved at være godt, selvom det gør noget ondt? Og er et ondt menneske stadig ondt, selvom det gør noget godt?

Eleverne introduceres til romanen gennem forestillingen Djævelens lærling, som er udviklet af Peter Holst og Det Lille Turneteater. Forestillingen vises på Teater Vestvolden.

Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
•  Kartonmapper til opbevaring af tekstuddrag
•  Dilemmaspil
•  Adgang til hjemmeside
•  Tilbud om teaterforestillingen i uge 39

KONGERNE PÅ VESTEGNEN (5.-6. kl.)
- en julemission om håb

FAG: Kristendomskundskab/dansk
PERIODE: November-december
OMFANG: 5-6 lektioner
LEVERING: Uge 44

Illustration: Jon Kort, 2021

Folkekirkens Skoletjeneste Vestegnen og Teater Vestvolden præsenterer et juleprojekt om håb, der afsluttes med en teaterforestilling på Teater Vestvolden.

Eleverne møder i en video Kongerne på Vestegnen, et falleret hip-hop band, der er på vej ud på en julemission for at finde håbet. Kongerne beder eleverne om hjælp, fordi de mener, at håbet ligger i fremtiden, og fremtiden tilhører børnene. 

Eleverne inddrages igennem projektet i julemissionen, der handler om at finde og beskrive de håbsfortællinger, eleverne enten selv har oplevet, eller som de finder i deres lokalområde. Til hjælp får eleverne adgang til projektets hjemmeside, hvor der er eksempler på håbsfortællinger fra Vestegnen. 

Julemissionen kulminerer med en teaterforestilling på Teater Vestvolden. Eleverne skal på forhånd indsende klassens bedste lokale håbsfortælling, som skuespillerne inddrager i forestillingen for at fuldføre deres mission.

Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
•  Adgang til hjemmeside 
•  Tilbud om teaterforestilling 6.-15. december


Folkekirkens Skoletjeneste Vestegnen | Hvidovre Kirkeplads 3 | 2650 Hvidovre | kontakt@fs-vestegnen.dk