MELLEMTRIN

KIRKER I DIN BY (4.-6. kl.)

FAG: Kristendomskundskab/historie
PERIODE: Hele året
OMFANG: 6-10 lektioner
LEVERING: Uge 36

Illustration: Sofie Kampmark, 2023

I Reerslevs gamle middelalderkirke ridder Herodes’ soldater hastigt over kirkeloftet på jagt efter den nyfødte Jesus. I Islev er kirkedøren en kæmpestor træport og kirken ligner en uindtagelig borg. I Vallensbæk ligger Helligtrekongers kirke, som er rund og har en facade kun af glas. Indeni er den dekoreret med ord af digteren Søren Ulrik Thomsen.

Kirkerne er en del af bybilledet, men hvad er kirkerummenes stemning, funktion og historie? I dette forløb arbejdes der med kirken som rum. Opmærksomheden rettes mod arkitektur og inventar med henblik på, hvad der er fælles for alle kirkerum på tværs af tid og sted, og hvad der er helt særligt for det enkelte rum.  

I forbindelse med projektet inviteres eleverne til at sætte sanserne i spil, når de går på opdagelse i et eller flere af kirkerummene på Vestegnen. Eleverne skal opleve arkitekturen og reflektere over rummets stemning. 

Til forløbet hører en hjemmeside med kirkernes lokalhistorie og fotos af de genstande og symboler, eleverne møder på kirkebesøget. Derudover vil der være forslag til, hvordan eleverne kan bygge en modelkirke fra forskellige tidsperioder.


Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
  Elevhæfte
•  Adgang til hjemmeside
•  Tilbud om kirkebesøg

DYREBAR ELLER BARE DYR? (4.-6. kl.)
- etiske perspektiver på menneskers forhold til dyr

FAG: Kristendomskundskab/natur-teknik
PERIODE: April-juni
OMFANG: 8-10 lektioner
LEVERING: Uge 4

I dette projekt kommer eleverne til at arbejde med menneskets forhold til og håndtering af kæledyr, husdyr, forsøgsdyr, vilde dyr og robotdyr ud fra et naturvidenskabeligt, religiøst og religionsfilosofisk perspektiv. 

Med udgangspunkt i elevernes oplevelser, undren og livsverden skal de undersøge, hvad henholdsvis naturvidenskaben og religiøse tekster siger om det magtforhold, der er mellem mennesker og dyr. 

Forløbet er blevet til i samarbejde med Centeret for videnskab og tro ved Københavns Universitet. Klasserne vil derfor som noget helt særligt få tilbud om et besøg på De Veterinære samlinger. 


Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
•  Tilbud om besøg på De Veterinære samlinger

 

CIRKUS VESTEGNEN (5.-6. kl.)
- Mangfoldighed og rummelighed

FAG: Kristendomskundskab/historie/idræt
PERIODE: Marts-maj
OMFANG: 10-12 lektioner 
LEVERING: Uge 4

Når cirkusfolk mødes, er det en uskreven regel, at ingen taler storpolitik. Man tager udgangspunkt i alt det, man har til fælles fremfor det, der kan føre til konflikt. Man er menneske og cirkusartist, før man er russer, ukrainer, jøde eller muslim. Alle er velkomne i cirkusfællesskabet, så længe de udfylder deres plads. I cirkus handler det om at skabe en forestilling, hvor mangfoldigheden af talent, det unikke og skæve, forenes til en fælles berigende oplevelse for artister og publikum.

Vestegnen består i nogle områder af mere end 88 forskellige nationaliteter. I dette projekt undersøger eleverne gennem artikler, videointerviews og bibelske fortællinger, om man kan sammenligne samfundet på Vestegnen med det mikrosamfund, man finder i et cirkus. 

Projektet munder ud i, at tilmeldte klasser sammen skaber forestillingen ’Cirkus Vestegnen’ på Cirkusmuseet i Hvidovre. Inden forestillingen kommer artister fra Cirkusmuseet ud på skolerne, så alle er klar og kender deres pladser.  

Som forberedelse til cirkusforestillingen og projektet inviteres alle lærere til et lærerkursus på Cirkusmuseet. Projektet er blevet til i samarbejde med Cirkusmuseet og Forstadsmuseet.


Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
•  Adgang til hjemmeside med videointerviews mm. 

•  Workshop på skolen i uge 17, 18, 19 og 20
•  Deltagelse i det store Cirkus Vestegnen i uge 21

 

MAN KAN DA IKKE GÅ PÅ VANDET!? (4.-6. kl.)
- om at læse bibelske tekster med forskellige briller

FAG: Kristendomskundskab/dansk
PERIODE: Hele året
OMFANG: 10-12 lektioner
LEVERING: Uge 36

Illustration: Tiny Film, 2023
Ordkunst: Mette Vedsø, 2023
 

Schmeichel er en mur!
Puds brillerne!
Jeg har optur i dag!
             
Verden er fuld af metaforer og verden kan opleves forskelligt, alt efter hvilke briller man ser den igennem.

Sådan er det også med tekster. Vi ser, læser og forstår altid verden fra det sted, vi selv står. Vi ser én del, mens andet forbliver skjult. 

Alt dette oplever eleverne gennem sjove og øjenåbnende øvelser som ”brillefodbold”, ”op og ned/frem og tilbage” og ”ordet på kassen”. 

I tegnefilmen Oskars briller ser eleverne, hvordan man kan læse den bibelsk fortælling om at gå på vandet med forskellige briller.

I projektets kirkebesøg går eleverne bogstavelig talt ombord i en metafor, når de bænkes i kirkeskibet og til lyden af mågeskrig og bølgeskvulp oplever, hvordan livets sejlads byder på både stille og storm. Eleverne oplever, at også i kirkerummet kan ord og begreber betyde andet og mere, end det man kan se med det blotte øje.

Projektet afsluttes med en skriveworkshop designet af forfatter Mette Vedsø, der på én gang samler op på og udfolder elevernes læring. 

Til inspiration findes på hjemmesiden digitale læreroplæg med forfatter Mette Vedsø, sprogforsker Linda Greve og teolog Mette Birkedal Bruun.


Tilmeldte lærere modtager:
  Undervisningsvejledning
  Spørgsmålskort til de bibelske fortællinger

  Små kasser til illustration af forskellige vinkler
  Adgang til hjemmeside  
  Tilbud om kirkebesøg

STALD, STUE OG STAMVÆRTSHUS (5.-6. kl.)
- om at fejre jul i forskellige rammer

FAG: Kristendomskundskab/dansk
PERIODE: December
OMFANG: 6-8 lektioner
LEVERING: Uge 45

Illustration: Charlotte Hitzner, 2023

“Hos os lugter der af hindbærbrus, røg, øl, hund og de appelsiner mig og min lillesøster spiser i både...” lyder det i novellen Kolde fødder.

For mange er julen en tid med kalenderlys, gaver, veldækkede borde og kærlige familier, men for andre er julen helt anderledes. Den første jul blev fejret i en stald, og for hovedpersonen i novellen Kolde fødder skal den fejres på det lokale værtshus. 

Fælles for den bibelske fortælling og pigen i novellen er, at julen fejres på kanten af samfundet, og at den måde at fejre jul på næppe vil finde vej til ugebladenes glittede glansbilledreportager. Netop gabet mellem fortællingen om den perfekte jul og den alt andet end perfekte jul, som mange mennesker hvert år oplever, er omdrejningspunktet i dette projekt. 

Med afsæt i novellen og de bibelske tekster om Jesus’ fødsel, skal eleverne arbejde tværfagligt med:
• Hvordan man i mødet med andre, på godt og på ondt kan få et nyt blik på sig selv. 
• Hvordan man kan håndtere, at julen kan være alt andet end perfekt. 
• Hvordan familie både kan være noget, man fødes ind i, og noget man vælger.  

Forløbet afrundes med et kreativt produkt, hvor eleverne giver deres eget bud på en nutidig julekrybbe.


Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
•  Elevhæfter 
•  Hø og røgelsespinde


Folkekirkens Skoletjeneste Vestegnen | Hvidovre Kirkeplads 3 | 2650 Hvidovre | kontakt@fs-vestegnen.dk