INDSKOLING

DER ER LÆNGE, LÆNGE TIL... (1.-3. kl.)
- med lågekalender

FAG: Kristendomskundskab/dansk
PERIODE: December
OMFANG: 15-45 min. hver skoledag i december
LEVERING: Uge 44

TILMELD DIG PROJEKTET HER

Illustration: Zarah Juul, 2023

DER ER DESVÆRRE IKKE FLERE LEDIGE PLADS PÅ DETTE PROJEKT
Hvis du vil være sikker på et eksemplar til næste år, så tilmeld dig senest pr. 1. oktober.

Hvis der er opgaver, er der så også nedgaver? Kan man blive glad for en gave, man ikke har ønsket sig? Og hvad venter man på i december?

December er ikke som den plejer! Anna og Otto skal bo hos deres mormor og morfar, mens deres mor er i Spanien for at genoptræne sin dårlige ryg. Selvom Anna og Otto altid har det hyggeligt sammen med mormor og morfar, så bliver december bare ikke det samme uden mor. 

For at give Anna og Otto noget andet at tænke på, har deres mor lavet en pakkekalender til dem. Men pakkekalenderen er ikke helt almindelig, for pakken kan både være en gave og en opgave. Pakkekalenderen sender de to søskende ud på oplevelser, hvor de møder forskellige mennesker og får indblik i, at julen både er spændt ventetid, travl forberedelsestid og traditionsrig højtid.

Hver skoledag i december åbnes en låge i kalenderen, og der læses et kapitel i bogen. Eleverne kan efterfølgende eventuelt fordybe sig yderligere i dagens emne på hjemmesiden.

Tilmeldte lærere modtager:
•  Oplæsningsbogen Der er længe, længe til?
  Lågekalender
•  Adgang til hjemmeside

FRA SKROT TIL BIBELSK PLOT (1.-2. kl.)
- byg og spil en bibelsk fortælling

FAG: Kristendomskundskab/billedkunst
PERIODE: Marts-juni
OMFANG: 8-10 lektioner
LEVERING: Uge 3

Eleverne skal ved hjælp af metoden Lær med skrot dykke ned i fem centrale bibelske fortællinger og bygge deres eget fortælleunivers op.

Lær med skrot er en anderledes legende og kreativ måde at lære på, hvor eleverne blander ’leg med skrot’ og ’rollespil’. Med skrot, skrammel og limpistol laver eleven på baggrund af en bibelsk fortælling sin egen fortælleplade og fortællefigur. Med fortællefiguren undersøger eleven sin egen fortælling og går på besøg i de andres fortælleplader. Herved leger eleverne sig til en ny forståelse af forskellige fortællinger. 

Som afslutning på projektet inviteres eleverne på et kirkebesøg sammen med deres fortællefigur, som sættes i spil i kirkens rum.

I tilknytning til projektet tilbydes et lærerkursus, hvor Lær med skrot introduceres, og lærerne arbejder med metoden.

I kan læse mere om Lær med skrotkreativist.dk.

Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
•  Tilbud om at modtage materialekasse
•  Tilbud om kirkebesøg
•  Tilbud om lærerkursus

HER BOR VI (2.-3. kl.)

FAG: Kristendomskundskab
PERIODE: Hele året
OMFANG: 4-6 lektioner 
LEVERING: Uge 36

I dette projekt skal eleverne arbejde med fortællinger fra deres egen bydel. De skal undersøge deres egen historie, bydelens og Vestegnens historie.

Hvor bor de? Hvordan er stedet med til at præge dem? Og hvordan er de med til at præge deres bydel?

Hver by eller bydel har en kirke. Historisk set er de danske kirker placeret markant i landskabet, fx på et højt punkt eller centralt i en by. Med den placering har kirken altid været et naturligt samlingssted, og er det stadig. Ofte er der en kirkeplads udenfor og rum til at forsamles indenfor. Eleverne skal som en del af deres bydels fortælling også arbejde med deres lokale kirkes historie og plads i byen.

Undervejs samler og tegner eleverne deres fortællinger og beskrivelser i en ARK-bog, som består af ét ark papir. ARK-bogen kan foldes og åbnes på forskellige måder, så forskellige fortællinger kommer i spil.

Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
•  Klassesæt af ARK-bogen
•  Adgang til hjemmeside
•  Tilbud om kirkebesøg

DEN GODESTE ROBOT (2.-3. kl.)
- etiske undersøgelser i et makerspace

FAG: Kristendomskundskab/Forsøgsfaget teknologiforståelse
PERIODE: Februar-juni
OMFANG: 5 lektioner
LEVERING: Uge 3

Illustration: Mikael Nielsen, Saxoart, 2023

Hvis du kan forestille dig noget, kan du også skabe det! Det er filosofien bag den internationale maker-kultur, som ligger bag de fleste robot-projekter i skolen. Drivkraften er lysten til at eksperimentere og skabe noget nyt samt ikke mindst at dele sin viden med andre. Robotterne bygges ofte i et makerspace, som er et rum fuld af analoge og digitale dele. Fokus er på at skabe med skrammel og smådimser, for at fejle og prøve igen.

I faget teknologiforståelse skal eleverne myndiggøres digitalt og blive skabere frem for blot brugere af teknologi. Eleverne skal med særligt fokus på den etiske dimension lære at vurdere digitale teknologiers intentionalitet og konsekvenser for individ og fællesskab.

Inspireret af makerkulturen skal eleverne i et 'etisk makerspace' undersøge, hvilke valg der skal træffes for at skabe “den godeste robot”. Med afsæt i korte introduktionsvideoer, forskellige genstande og "kodnings-brikker" undersøger, afprøver og drøfter eleverne forskellige etiske positioner i forhold til robotter. For hvad kræver “den gode” skabelse?

Projektet kan køre som et selvstændigt projekt eller i tilknytning til allerede eksisterende robot-projekter, hvor projektet giver eleverne mulighed for at arbejde med etiske problemstillinger i forbindelse med bygningen af robotter.

Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
  Et etisk makerspace
•  Adgang til hjemmeside


Folkekirkens Skoletjeneste Vestegnen | Hvidovre Kirkeplads 3 | 2650 Hvidovre | kontakt@fs-vestegnen.dk