UDSKOLINGEN

FRANKENSTEIN (8.-9. kl.)
- en true crime podcast om skyld og ansvar

FAG: Kristendomskundskab/dansk
PERIODE: Hele året
OMFANG: 10-12 lektioner 
LEVERING: Uge 36

Illustration: Simon Væth, 2023

Videnskabsmanden Viktor Frankenstein sætter sig for at overvinde døden ved at skabe et menneske ud fra kropsdele fra dyr og lig. Resultatet bliver et uhyggeligt væsen, der udvikler sig til et monster, og på sin vej slår flere mennesker ihjel. Men hvem er ansvarlig for de mange drab? Er der grænser for, hvad en videnskabsmand kan tillade sig? Hvem har ansvaret, når skabelsen går amok? Og hvem er egentlig monsteret i fortællingen?

Med afsæt i Kenneth Bøgh Andersens genfortælling af Mary Shelleys klassiker Frankenstein fra 1818 skal eleverne reflektere over ovenstående spørgsmål og begreberne skyld og ansvar. Deres refleksioner skal de præsentere i en podcast, der i bedste true crime stil undersøger, hvem der egentlig bærer ansvaret for de mange mord i fortællingen. 

Indholdet til podcasten finder eleverne i et dystert digitalt univers, der indeholder uddrag af klassikeren, bibelske og perspektiverende tekster samt bidder af interviews med en række eksperter.

Til projektet er knyttet et lærerkursus med Kenneth Bøgh Andersen.  


Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
•  Adgang til digitalt univers med materialer og lydfiler til produktion af podcast
•  Oplæg til prøven i kristendomskundskab
•  Tilbud om kirkebesøg

LUK DØREN FOR HELVEDE (7.-9. kl.)
- Enden på komedien med Dante og Jesper Wung-Sung

FAG: Kristendomskundskab/dansk
PERIODE: Hele året
OMFANG: 8-10 lektioner 
LEVERING: Uge 36

Svovlsøer, synder og Satan. Helvede beskrives som et frygteligt sted, hvis pinsler er gengivet i billedkunsten, i folketroen og i populærkulturen. De fleste af disse forestillinger stammer ikke fra Bibelen, men fra værket Den Guddommelige Komedie skrevet i 1300-tallet af Dante Alighieri. Men hvorfor er det stadig 700 år senere Dantes version af helvede, der er den dominerende i den folkelige forståelse?

Eleverne skal arbejde med Den Guddommelige Komedie som graphic novel samt den nyskrevne novelle Enden på komedien af Jesper Wung-Sung. Med afsæt i teksterne skal de linde på døren til helvede og undersøge:
•  Hvad begreberne lykke og lidelse indeholder, og hvordan de kommer til udtryk i teksterne.
•  Hvordan Den Guddommelige Komedie benytter sig af intertekstualitet, deler fællesstof og opbygning med andre religioner og kulturer end den kristne.
•  Hvordan Den Guddommelige Komedie har påvirket og stadig påvirker populærkulturelle og folkelige helvedesforestillinger.
•  Hvilke forestillinger der er om helvede i folkekirken i dag. 

Som afslutning på projektet fremstiller eleverne en collage, der både er en evaluering og et muligt produkt i forbindelse med afgangsprøven.  


Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
•  Den Guddommelige Komedie som graphic novel
•  Nyskrevet novelle af Jesper Wung-Sung
•  Oplæg til prøven i kristendomskundskab
•  Tilbud om kirkebesøg

ER DU RIGTIG KLOG!? (8.-9. kl.)

FAG: Kristendomskundskab/teknologiforståelse
PERIODE: Hele året
OMFANG: 6-8 lektioner 
LEVERING: Uge 36

Illustration skabt af Dall-E 2 ud fra følgende input:
AI man and machine ethics digital art futuristic

Robotteknologi og kunstig intelligens udvikler sig lynhurtigt. Teknologierne er dybt fascinerende og giver mennesket en række nye muligheder. Samtidig rejser de også en række etiske og livsfilosofiske spørgsmål.  
For hvordan ændrer menneskelivet sig, når teknologien overtager flere menneskelige opgaver? Hvad er det særligt menneskelige? Er der opgaver som ikke skal overlades til kunstig intelligens at løse? 

Eleverne præsenteres for eksempler på, hvor langt udviklingen af kunstig intelligens er i dag, og skal i praksis udforske potentialet i en AI kunstplatform og en sprogkyndig kunstig intelligens. Eleverne skal også ved hjælp af bibelske tekster og et filosofisk overblik inspireret af Svend Brinkmann undersøge, hvad det vil sige at være menneske. Endelig skal de med afsæt i en række konkrete cases undersøge fordele og ulemper ved robotteknologi, for overraskende nok er faren ved kunstig intelligens ikke, at den overtager jorden, men snarere, hvad den gør ved vores selvopfattelser og opfattelse af andre. 

For at sikre en høj teknologisk og filosofisk faglighed er projektet udviklet med støtte og inspiration fra Research Unit for Robophilosophy and Integrative Social Robotics ved Aarhus Universitet.


Tilmeldte lærere modtager:
•  Undervisningsvejledning
•  Adgang til hjemmeside
•  Oplæg til prøven i kristendomskundskab


Folkekirkens Skoletjeneste Vestegnen | Hvidovre Kirkeplads 3 | 2650 Hvidovre | kontakt@fs-vestegnen.dk